W dniu wczorajszym zespół Kancelarii Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp. k. po długiej i burzliwej debacie przyjął ostateczny kształt interpretacji przepisów przejściowych ustawy zmieniającej ustawę o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (ustawy nowelizującej).
Efektem kilkugodzinnej, wewnętrznej wymiany poglądów i stanowisk jest częściowa modyfikacja dotychczas prezentowanej wykładni przepisów. Całość stanowiska prezentujemy kompleksowo poniżej.
Wyraźnie zaznaczyć należy jednak, że dla oceny każdego stanu faktycznego i przypadku istotna będzie data wejścia przepisów w życie.
Ścieżka I
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przed dniem wejścia w życie przepisów nowelizacji - nie było obowiązane do złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf na gruncie obecnie obowiązujących przepisów.
W takiej sytuacji taryfy obowiązujące w dniu wejścia w życie przepisów nowelizacji, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej – obowiązywać będą przez okres 180 dni od dnia wejścia w życie przepisów nowelizacji.
Wniosek o zatwierdzenie taryf (według nowych zasad, na 3 lata) winien zostać złożony do organu regulacyjnego w terminie 90 dni przed upływem wyżej wskazanego okresu (tj. 180 dni od dnia wejścia w życie przepisów nowelizacji), a więc de facto 90 dni od ich wejścia w życie.
Podstawa prawna: art. 9 ust. 1, art. 9 ust. 2 ustawy nowelizującej
Ścieżka II
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przed dniem wejścia w życie przepisów nowelizacji – było / będzie obowiązane do złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf na gruncie obecnie obowiązujących przepisów.
Dalszy sposób procedowania zależy od momentu w jakim znajduje się bieg określonych terminów w ramach procedury taryfowej.
- Wariant A– do dnia wejścia nowelizacji w życie:
- przedsiębiorstwo złożyło wniosek
- rada gminy nie podjęła uchwały o zatwierdzeniu taryf
- 45-dniowy termin na podjęcie uchwały przez radę gminy nie upłynął
Wójt (burmistrz, prezydent) będzie zobowiązany, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji, do przekazania organowi regulacyjnemu dokumentacji dotyczącej postępowań o zatwierdzenie taryf.
Organ regulacyjny wezwie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne do uzupełnienia wniosku w terminie co najmniej 21 dni i przedłożenia dokumentacji spełniającej wymogi wynikające z nowelizacji (nowe załączniki – tabele, elementy uzasadnienia wniosku oraz kalkulacja cen i stawek opłat na 3 lata).
Organ regulacyjny będzie miał 90 dni (od momentu uzupełnienia wniosku przez przedsiębiorstwo) na wydanie decyzji.
Podstawa prawna: art. 6 ustawy nowelizującej.
- Wariant B– do dnia wejścia nowelizacji w życie:
- przedsiębiorstwo złożyło wniosek
- rada gminy nie podjęła uchwały o zatwierdzeniu taryf
- 45-dniowy termin na podjęcie uchwały przez radę gminy upłynął
- nie upłynął 70-dniowy termin od dnia złożenia wniosku
Okres obowiązywania taryfy zweryfikowanej przez wójta (burmistrza, prezydenta) rozpoczyna się od dnia wejścia w życie nowelizacji. Taryfy obowiązują przez okres 180 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Wniosek o zatwierdzenie taryf (według nowych zasad, na 3 lata) winien zostać złożony do organu regulacyjnego w terminie 90 dni przed upływem wyżej wskazanego okresu (tj. 180 dni od dnia wejścia w życie przepisów nowelizacji), a więc de facto 90 dni od ich wejścia w życie.
Podstawa prawna: art. 9 ust. 3 ustawy nowelizującej.
- Wariant C– do dnia wejścia nowelizacji w życie:
- przedsiębiorstwo złożyło wniosek
- rada gminy podjęła uchwałę o zatwierdzeniu taryf w terminie 45 dni od daty złożenia wniosku
- termin 70 dni od dnia złożenia wniosku nie upłynął
Brak jednoznacznej regulacji w przepisach przejściowych ustawy nowelizującej. Wątpliwości interpretacyjne sprowadzają się do tego, która z taryf (dotychczasowa lub zatwierdzona przez radę gminy) będzie obowiązywać przez okres 180 dni od momentu wejścia w życie przepisów nowelizacji.
Wykładnia przez analogię
W naszej opinii zastosowanie znajdzie w analizowanym przypadku – wariant B per analogiam, a zatem taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta) wejdą w życie w dniu wejścia w życie przepisów nowelizacji i obowiązywać będą przez okres 180 dni od tego momentu. Przedsiębiorstwo winno złożyć wniosek w terminie 90 dni przed upływem wyżej wskazanego okresu.
Z ostrożności nie można jednak wykluczyć, iż w takiej sytuacji organ regulacyjny uzna, iż zastosowanie również znajdzie art. 9 ust 1, tzn. że dojdzie do przedłużenia na 180 dni czasu obowiązywania dotychczasowych taryf, a nie iż przez ten okres obowiązywały będą taryfy zatwierdzone przez radę gminy w ostatnich tygodniach przed wejściem w życie nowelizacji.
Ścieżka III
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przed dniem wejścia w życie przepisów nowelizacji złożyło wniosek o przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowych taryf na jeden rok a rada gminy podjęła uchwałę w tym przedmiocie. Brak jednoznacznej regulacji w przepisach przejściowych ustawy nowelizującej.
Wykładnia przez analogię
W naszej opinii zastosowanie znajdzie w analizowanym przypadku – per analogiam Ścieżka I (art. 9 ust 1), a zatem taryfy przedłużone przez radę gminy będą obowiązywać przez okres 180 dni od daty wejścia w życie nowelizacji. Przedsiębiorstwo winno złożyć wniosek w terminie 90 dni przed upływem wyżej wskazanego okresu.
UWAGA - zmiana art. 29 u.z.z.w.
Na marginesie wskazujemy na pomijaną w dotychczasowej dyskusji zmianę dokonywaną w art. 29 u.z.z.w.
W aktualnej wersji ustawy przepis ten brzmi następująco :
Art. 29 ust. 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto stosuje taryfy:
1) nie przestrzegając obowiązku ich przedstawienia radzie gminy do zatwierdzenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1, lub
2) zawyżając ceny lub stawki opłat zatwierdzone zgodnie z art. 24 ust. 5 lub zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), o których mowa w art. 24 ust. 5b i 8.
Po nowelizacji będzie brzmiał zaś :
Art. 29 ust. 1. Karze pieniężnej podlega, kto stosuje taryfy:
1) nie przestrzegając obowiązku ich przedstawienia do zatwierdzenia, o którym mowa w art. 24b ust. 1;
2) zawyżając ceny lub stawki opłat.
Szczególnie istotna może być zmiana treści pkt 2. Dotychczas bowiem warunkiem zastosowania kary było uznanie, iż dochodzi do stosowania cen lub stawek opłat zawyżonych w stosunku do tych zatwierdzonych przez radę, w przyszłym stanie prawnym jak się wydaje za zawyżone mogą być uznane nawet takie stawki, które zostały zatwierdzone decyzją organu regulacyjnego, ale w trakcie trzyletniego okresu taryfowego okazały się nadmierne. W takiej sytuacji organ regulacyjny oczekiwał będzie prawdopodobnie od przedsiębiorstwa zastosowania art. 24j znowelizowanej ustawy i złożenia wniosku o skrócenie czasu obowiązywania taryfy.